برنامه‌ریزی کنکور تجربی

 

تحقق هر هدف بزرگ، حتما نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و حرفه‌ای دارد. کنکور سراسری به عنوان یک هدف بلند مدت که نیاز به پیگیری و تلاش طولانی مدت دارد، نیازمند برنامه‌ریزی صحیح است.

مطالعه بدون برنامه‌ریزی، همچون رانندگی بدون مقصد است؛ شما تمام توان خود را روی رانندگی مطمئن و سریع می‌گذارید، در حالیکه نمی‌دانید آیا این مسیر شما را به مقصد می‌رساند یا نه.

 

لزوم داشتن هدف در برنامه‌ریزی کنکور تجربی

پیش از انجام هرگونه برنامه‌ریزی برای کنکور تجربی، نیاز است برای خود تعیین هدف کنید. به عبارتی با دید روشن و منطقی، و با در نظر گرفتن وضعیت فعلی خود و به دور از بلندپروازی‌های هیجانی، برای خود هدف مشخص کنید. با اینکار در حقیقت میزان تلاشی که شما نیاز است انجام دهید مشخص می‌شود. به عبارت دیگر، تعیین هدف، پیش‌نیاز برنامه‌ریزی کنکور تجربی است و متناسب با هدف، گام‌هایی برای رسیدن به آن طراحی می‌شود.

 

اهمیت اختصاصی بودن برنامه‌ریزی کنکور تجربی

عادات افراد، مانند خواب، زمان طلایی درس خواندن و یادگیری یا روحیات و تمایلات فردی، با هم متفاوت است. بنابراین برنامه‌ریزی برای کنکور تجربی برای هر نفر، حتما با فرد دیگر باید تفاوت داشته باشد. ساده‌ترین موضوع دخیل در این تفاوت برنامه برنامه‌ریزی، گرایش ذاتی افراد به درون‌گرا یا برون‌گرا بودن است؛ طبق اصول روانشناسی یونگی، افراد درون‌گرا، ذاتا این قابلیت را دارند که زمان بیشتری را پشت میز مطالعه خود به پیاده‌سازی برنامه‌ریزی کنکور تجربی اختصاص دهند در حالیکه افراد برون‌گرا، دائما دوست دارند از جای خود بلند شوند، سر به یخچال بزند، پیام‌های خود را چک کنند و … و به طریقی حواس محیطی خود را با چند موضوع مختلف درگیر کنند.‌

همین مثال نشان می‌دهد که به طور اساسی، در نظر گرفتن بازه مطالعه برای دو گروه درون‌گرا و برون‌گرا حتما با هم فرق خواهد داشت که متاسفانه مشاوران کنکور در برنامه‌ریزی کنکور تجربی و ریاضی آن را در نظر نمی‌گیرند و برای همه به طور کلی بازه‌های مطالعاتی 45، 50 یا … در نظر می‌گیرند.

بنابراین برنامه‌ریزی کنکور تجربی زمانی حرفه‌ای است که شما تمایلات فردی خود را نیز در آن بیابید؛ یا به بیانی دیگر، برنامه مختص شما نوشته شده باشد.

 

توجه به همه‌جانبه بودن برنامه‌ریزی کنکور تجربی

برنامه‌ریزی کنکور تجربی، صرفا معطوف به فعالیت‌های درسی نباید باشد؛ بلکه باید دربردارنده تمام تحرکات و فعالیت‌هایی باشد که یک کنکوری در سال کنکور باید انجام دهد. یعنی علاوه بر بخش تحصیلی، باید توجه به بخش عادی زندگی نیز داشته باشد.

  • بخش‌های تحصیلی که باید در آن لحاظ شود شامل:

زمان‌های مطالعه، در نظر گرفتن زمان برای تست آموزشی و ارزیابی، مرور، زمان‌های حضور در مدرسه و کلاس‌های خصوصی کنکور و …

 

  • بخش‌های عمومی که باید در برنامه‌ریزی لحاظ شود:

خواب، زمان استراحت کوتاه، زمان برای مسافرت، ورزش، فعالیت‌های متفرقه مثل دورهمی‌های خانوادگی و …

 

همانطور که از لیست بالا حدس زده‌اید، سروکار ما در سال کنکور فقط با درس نیست. قرار نیست تصور کنیم برای کنکور ما باید تمام وقت در اتاق حبس باشیم و به جز دبیر و اساتید کنکور و برخی از هم کلاسی‌ها، کس دیگری را نبینیم! اولا که این موضوع نشدنی‌است و این تفکر نشان از هیجان و جوگیری داوطلب است. ثانیا، حتی اگر امکان انجام این کار نیز بود، انجام آن و جدا کردن خود از زندگی عادی کاری بس زیان‌آور و مخرب در سال کنکور است و فقط منجر به افزایش استرس و تبدیل یک فرد سالم به فردی با هزار و یک تله شخصیتی و عوارض روانی می‌شود.

موفقیت در کنکور صرفا یک پروژه درس محور نیست. درست است که کنکوری بایستی همچون یک ورزشکار المپیک، همه برنامه‌های زندگی خود  را بر مدار و محور کنکور و موفقیت در آن تنظیم کند، اما این به معنای انزوای شخصیتی و غافل شدن از سایر نیازهای انسانی مثل نیاز به تفریح، آزادی و … نیست؛ عملکرد درست آن است که بتوان همه بخش‌ها به طور صحیح در جهت موفقیت در کنکور مدیریت کرد.

 

روش صحیح برنامه‌ریزی کنکور تجربی

اولین اشتباه رایج که در برنامه‌ریزی کنکور تجربی در سال‌های قبل دیده شده، متنوع بودن درس‌های هر روز در جدول برنامه‌ریزی است. مشاورانی که به دانش‌آموز پیشنهاد می‌کنند که در یک روز 4، 5 درس در برنامه قرار دهد، شاید بزرگترین لطمه را به آینده وی می‌زنند. این دست از مشاوران کنکور در توجی درست بودن پیشنهادشان می‌گویند، خواندن چندین درس در یک روز با هدف جلوگیری از خستگی شاگرد و نیز و آماده سازی ذهنی دانش‌آموز برای روز آزمون و پاسخ به سوالات چندین درس در 4 ساعت است. در حالیکه مطلع نیستند همین روش، عامل مهم شکست داوطلبان در کنکور سراسری سا‌های اخیر است.

  • مشکلات این روش:

تحقیقات جدید انجام شده در حوزه برنامه‌ریزی تحصیلی و راندمان یادگیری مغز، اثبات می‌کند تنوع درسی در یک روز، از دلایل اصلی عدم تمرکز دانش‌آموز در سال کنکور است. در حقیقت ذهن خواننده تا بخواهد به یک مطلب عمق دهد، سریعا به درس بعدی شیفت پیدا می‌کند و فرصت درک درست و حتی مقدماتی مطلب را نخواهد داشت.

عدم امکان عمق دهی به مطلب، باعث خوانش سطحی درس می‌شود که همین موضوع، سلسله‌ای از عواقب بد را کلید می‌زند. در ابتدا دانش‌آموز خود را نیازمند به مرورهای متعدد برای تثبیت مطلب می‌بیند، سپس مرورهای متعدد منجر به دلزدگی و خستگی فرد می‌شود؛ زیرا که ناچار است چندین مرتبه یک مطلب را بخواند که پروسه‌ای بسیار فرسایشی خواهد بود؛ در نهایت همه اینها دانش‌آموز را به سمت دلسردی از درس و عدم موفقیت در کنکور سوق می‌دهد.

روش صحیح برنامه‌ریزی کنکور تجربی که براساس جدیدترین یافته‌های علمی در حوزه عملکرد مغز و یادگیری طراحی شده، به ما می‌گوید با خودداری از تنوع در برنامه‌ریزی درسی روزانه، تمرکز خود را به یک مبحث معطوف کنیم و به این ترتیب کیفیت مطالعه را افزایش دهیم.

نکته جالب اینجاست که در این روش برنامه‌ریزی کنکور تجربی، توفیقات و موفقیت‌های دانش‌آموز هر روزبیشتر می‌شود که همین مشاهده‌ی موفقیت‌های ملموس و لذت بخش (به طور مثال چیرگی در یک مبحث سخت در یک روز و لذت بردن از فتح آن)، منجر به ایجاد اثر و ذهنیت برنده در شاگرد خواهد شد. تا جایی که از سر شوق و علاقه به سمت درس خواندنِ بیشتر و بیشتر خواهد رفت.

 

انعطاف پذیری برنامه‌ریزی کنکور تجربی

هر برنامه‌ریزی‌ای، چه تحصیلی و چه غیرتحصیلی، باید برای حوادث و اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی تدبیری در خود داشته باشد. اصطلاحا گفته می‌شود باید برنامه‌ریزی منعطف باشد. انواع اتفاقات مانند بیماری، مسافرت‌های غیرقابل پیش‌بینی و … منجر به عقب‌افتادگی از ریتم برنامه‌ریزی کنکور تجربی می‌شود. به این ترتیب راه حل صحیح برای این مواقع چیست؟

در روش‌های قدیمی برنامه‌ریزی کنکور تجربی، متاسفانه از زمان‌هایی تحت عنوان زمان جبرانی نامبرده می‌شد که دقیقا به منظور رفع عقب ماندگی ناشی از این اتفاقات غیرمنتظره طراحی می‌شود. اما در حقیقت زمان جبرانی تنها یک شعار هست و در عمل نه تنها کمکی به رفع عقب افتادگی نمی‌کند، بلکه با هدف قرار دادن زمان‌های استراحت، تجدید قوا و اوقات فراغت دانش‌آموز را از بین می‌برد و خود باعث ایجاد خستگی تجمعی در داوطلب می‌شود.

اما در روش صحیح برنامه‌ریزی کنکور تجربی، در درجه اول، سیستم اثر برنده به طور اتوماتیک جلوی هر گونه عقب افتادگی را می‌گیرد. علاوه‌براین، در صورت هر گونه عقب افتادگی، به هیچ عنوان از زمان استراحت، که شاید به مراتب مهم‌تر از زمان مطالعه باشد، کم نمی‌شود.

تجربه بهترین مشاوران کنکور نشان داده است، در روش صحیح برنامه‌ریزی کنکور تجربی، که براساس روش علمی “مطالعه و یادگیری چالشی” طراحی شده، داوطلبان آنقدر کیفیت مطالعه بالایی دارند که سرعت بالا با راندمان مغزی حداکثر خواهند داشت؛ این مزیت به داوطلبان این امکان را می‌دهد که حداقل سه مسافرت یک هفته‌ای در طول سال کنکور داشته باشند!

 

ضرورت مکتوب بودن برنامه‌ریزی کنکور تجربی

نوشته شدن هدف، به نحوی ایجاد کننده تعهدی خاص به اجرای آن است. درست است که برای فراری‌ها از درس، نوشتن هدف نیز تعهد آور نیست، اما تجربه نشان داده است، نوشتن، آثار زیادی در تحریک فرد به اجرای برنامه‌ریزی دارد.

از این رو توصیه می‌شود حتما از دفتر برنامه‌ریزی حرفه‌ای استفاده کنید تا ضمن مکتوب کردن برنامه‌ریزی تحصیلی کنکور تجربی خود، نتایج آزمون و سایر اطلاعات قابل آنالیز مهم را نیز در آن ثبت کنید تا مورد استفاده مشاور کنکور شما قرار گیرد. پیش از خرید دفتربرنامه‌ریزی، مقاله مربوط به ویژگی‌های دفتربرنامه‌ریزی حرفه‌ای برای کنکور را مطالعه کنید تا بهترین انتخاب‌ها را از همین ابتدای مسیر شناسایی کنید.

 

نقش مشاور کنکور در برنامه‌ریزی کنکور تجربی

نقش مشاور کنکور در سال کنکور انکارناپذیر است. در مقاله‌ای به طور مفصل به درج ویژگی‌های مشاور تحصیلی حرفه‌ای برای سال کنکور پرداخته‌ایم.

اما در مبحث برنامه‌ریزی تحصیلی، باید توجه کنید از مشاور کنکوری کمک بگیرید که به روش برنامه‌ریزی تحصیلی براساس مدل “مطالعه و یادگیری چالشی” مسلط باشد. این روش که جدیدترین و به روزترین روش برنامه‌ریزی تحصیلی است، هیچکدام از مشکلات روش‌های قبل از قبیل مطالعه سطحی، فراموشی‌های زودرس، نیازمندی شاگرد به مرورهای فرسایشی و خسته کننده زیاد، وقت کم آوردن و … را ندارد؛ علاوه بر اینها، با تمرکز بر کیفیت مطالعه، ماندگاری مطالب را تا 8 برابر و سرعت مطالعه و یادگیری را 2 تا 3 برابر افزایش می‌دهد.